מהו המודל העסקי הנכון לאפליקציה?

אפשר היה לסגור את המאמר הזה מהר מאוד כבר בשורה הראשונה – אין כזה.

אבל בכל זאת בואו ננסה לעזור… 😊

התשובה הארוכה יותר היא שלכל אפליקציה יש מודל עסקי שמתאים לה ולפעמים יש יותר ממודל אחד וצריך לבחור ביניהם.

מה זה בכלל “מודל עיסקי של אפליקציה”?

“מודל עסקי” הוא פחות או יותר – “כיצד אנחנו מתכננים לעשות כסף מהאפליקציה?”

אז בואו נדבר על דוגמאות למודל שכזה:

פרסומות

ניתן לשתול פרסומות באפליקציה בכל מיני צורות באנרים, עמודים שקופצים, מודעות שמשולבות בתוכן ועוד אפשרויות רבות. מקור המודעות יכול להיות שלנו ומנוהל על ידי מנהל האפליקציה וגם ניתן לשלב פרסומות מגורמים יעודיים כמו AdMob* ואחרים. ישנן שיטות שונות לחישוב הרווח אבל הן משתלמות לבעל האפליקציה רק כאשר יש מספיק משתמשים אשר צופים בפרסומות. פירוש הדבר הוא שצריך להשקיע בפרסום האפליקציה עצמה, ולחכות עד שמספר המשתמשים יהיה מספיק גדול כדי להפוך את המודל הזה למשתלם.

הסרת פרסומות בתשלום

מכיוון שחלק מן המשתמשים רואה בפרסומות דבר מציק ולא רצוי, קיים מודל עסקי, שיכול להשתלב עם המודל הקודם. לפי מודל זה קיימת האפשרות למשתמש לא לסבול יותר מפרסומות תמורת תשלום. מודל זה מניח שהמשתמש ירגיש שמציקים לו ויבחר לשלם כדי להיפטר מההצקה.

לכן – בחירה במודל זה צריכה להיעשות בחוכמה כדי שהאפליקציה תיחשב כבעלת ערך בין המשתמש בוחר להעלים את הפרסומות או לא.

אפליקציה בתשלום

ייתכן שהשיטה המפתה ביותר להרוויח מאפליקציה, שיטה שהיא גם פשוטה מאוד לביצוע, היא להעלות את האפליקציה לחנות האפליקציות תחת שמו של היזם, ואז בכל פעם שהאפליקציה נמכרת במחיר הנקוב, נניח ב-1$, גוגל או אפל יעבירו אל היזם 70% מסכום המכירה.

בוא נעשה תרגיל חישובי – נניח שלפתח אפליקציה עולה כ-100,000 ₪. יידרשו כ-40,000 התקנות של 1$ על מנת שנחזיר את ההשקעה בפיתוח, ומשם אנחנו מתחילים להרוויח.

הבעיה היא שמשתמשים לא אוהבים לשלם, ומעדיפים אפליקציות חינמיות. אמנם בעולם של אפל יותר משתמשים רוכשים אפליקציות מאשר באנדרואיד, אבל גם פתרון זה לא תמיד עובד.

Freemium

מודל עסקי זה בא על מנת לפתור את הבעיות במודל התשלום המלא. הרעיון הוא פשוט – אתה מוריד את האפליקציה ומקבל שירותים בחינם. כך ניתנת לך ההזדמנות להבין את הערך של האפליקציה. כאשר אתה רוצה להפעיל שירותים מסוימים או תכונות של האפליקציה אתה נדרש לשלם על אותה תכונה בין אם ברכישה או בין אם במנוי תקופתי.

היתרונות ברורים. אתה חושף את היכולות שלך ללקוח ורק אז אתה אומר לו לשלם עבור היתרונות. החיסרון במודל זה, הוא שקיימים שתמשים רבים אשר יסתפקו בגרסה החינמית ולא יהוו מקור לרווח.

דמי מנוי להופעה באפליקציה

במודל זה עסק או נותן שירות משלם תשלום חודשי על הזכות להופיע באפליקציה. לדוגמא אנחנו מפתחים אפליקציה עבור מסז’ים ובה יש הסבר על טכניקות שונות של מסז’ עם יתרונות וחסרונות וכן רשימה של מסז’יסטים באזור שלך. באפליקציה שכזו יהיה הגיוני לבקש מכל מסז’יסט תשלום על עצם פרסומו באפליקציה.

 

אלו הן רק מספר דוגמאות וישנם עוד מודלים רבים וכן שילובים של מספר מודלים יחדיו.

כדי להחליט איזה מודל מתאים לאפליקציה שלך נדרשת הבנה מלאה של קהלי היעד של האפליקציה, מי מרוויח מהאפליקציה וכן הכרה של דברים מקובלים בשוק הספציפי של האפליקציה.

כדאי להתייעץ עם בעל ניסיון שנחשף למודלים עסקיים רבים ויוכל לעזור לך.

* AdMob – אחת הפלטפורמות הגדולות ביותר בעולם לפרסום במובייל.

בנייה וקידום אתרים בנייה וקידום אתרים